søndag 10. november 2013

Antikvitetshandleren i Charleston - Beth Hoffman

 
 
Forlagets omtale - fra Gyldendal Forlag:
 
 
Da Teddi Overman snubler over en skakk og forlatt stol i veikanten i Kentucky, finner hun samtidig sitt livs store lidenskap. Ved hjelp av malerpensler, sandpapir og mye kjærlighet lærer hun å forvandle utslitte møbler til de flotteste antikviteter, og flytter til Charleston for å åpne antikvitetsbutikk.
 
Det å puste liv i andre menneskers skrap gir Teddi mening i livet, men det kan ikke ta bort usikkerheten som har fulgt henne siden lillebroren Josh forsvant. Da hun får signaler om at Josh ennå er i live, drar hun hjem til Kentucky for å se etter ham.
 
Det er en reise som kan forsone Teddi med hennes istykkerrevne familie - og hjelpe henne med å finne seg selv.
 
Med Antikvitetshandleren i Charleston har Beth Hoffman skrevet en hjerteskjærende fortelling om det å bli voksen, og samtidig en varm og atmosfærisk kjærlighetshistorie fra Sørstatene i USA. Det er en bok som hyller storslått natur, eksentriske venninner og de tilsynelatende uviktige gjenstandene som iblant kan bety så uendelig mye.
 
 
 
*
 
 
Da jeg begynte på denne boken og hadde lest ca. 90 - 100 sider var jeg litt usikker på om jeg i det heletatt skulle fortsette. Handlingen var veldig oppstykket, med handling både fra 90-tallet, 60- og 70-tallet, og jeg fikk inntrykk av at forfatteren hadde det litt for travelt med å fortelle litt for mye på altfor kort tid, for avsnittene og kapitlene virket litt oppramsende.

Likevel var jeg - heldigvis - nysgjerrig på hva som kom til å skje videre, og resten av boka ble mye bedre. Handlingen var fortsatt delt inn i ulike tidsperioder, men nå var det tydeligere, og jeg skjønte bedre at alt dette hadde betydning for hele historien.

Boka handler om Teddi som helt siden hun var barn har pusset opp og solgt gamle møbler, og hun åpner etter hvert sin egen antikvitetshandel. Det som gjør dette til en veldig fin bok er forholdet til den nærmeste familien og savnet etter lillebroren som forsvant på slutten av 70-tallet, han var da 18 år, og selv om de fleste mente at han var død, var Teddi sikker på at han fortsatt levde.

Boka har flotte skildringer av naturen og dyrelivet i Kentucky, og jeg hadde ikke problemer med å se for meg hverken landskapet, gården eller familien til Teddi.
Antikvitetshandelen er også godt beskrevet, sammen med mange av oppussingsmetodene Teddi bruker på de gamle møblene - nå har jeg ingen kunnskap innen møbelrestaurering, så om forfatteren faktisk vet hva hun snakker om aner jeg ikke, men det er uansett ikke så viktig.

Slutten var fin, og litt uventet, men slettes ikke ødeleggende for resten av handlingen.

Etter den litt tunge starten likte jeg resten av boka godt, og jeg gir den terningkast 4.
 
 


Du finner boka hos:
 
 




2 kommentarer:

  1. Jeg likte nok denne enda bedre enn hva du gjorde! Husker ikke om jeg gav den noe terningkast, men helt sikkert er det at de spesielle omstendighetene rundt lesinga gjorde boka helt spesiell for meg! Det er jo ofte sånn at tid og sted preger leseopplevelsen ;o)
    Forresten; bok er pakka og gå med posten i mårra; håper den faller i smak...

    SvarSlett
  2. Det du skriver om stemningen og omstendighetene rundt lesinga er så sant som det er sagt, jeg leste første fjerdedel i litt urolige omgivelser på et venterom, og jeg antar at det ødela førsteinntrykket litt, men er glad resten av boka ble så mye bedre :)
    Gleder meg til boka kommer, den blir nok også omtalt her inne etter hvert

    SvarSlett