søndag 14. april 2013

Incubo - Stig Ellingsen

 
Forlagets omtale (fra Commentum Forlag):
 
 
Et bestialsk overgrep mot uskyldige barn for over seksti år siden fører til en kaotisk og eksplosiv situasjon i dagens Rogaland. Stadig flere mennesker drepes på hensynsløst og utspekulert vis.
 
Etterforskningsleder Bjørn Berner i Stavanger-politiet strever med å holde hodet kaldt i en situasjon som etter hvert blir et våkent mareritt. Fienden er umåtelig mektig og skjuler sine spor godt. Berner må bruke utradisjonelle metoder og tøye loven til det ytterste for å overleve i en intens jakt hvor han selv opplever å være både jeger og bytte på samme tid.
 
 
*
 
 
Stig Ellingsen er tydeligvis en ny forfatter her i landet, og jeg tenkte at jeg fikk gi boka en sjanse, da jeg fant den som e-bok for 29 kr hos Bokklubben.
 
Tja, var det verdt det? Det er følelsen jeg sitter med etter å ha lest denne boka. I begynnelsen var den rotete, og det virker som at forfatteren har det litt travelt; og vil ha inn litt for mange saker og litt for mye handling på altfor kort tid. Angrepet mot Nokas virket litt for "fort gjort", det samme med sammensetningen og planleggingen i denne spesialgruppen til Kolbotn.

 Etter dette likte jeg bedre handlingen fra Spania og USA, og det som skjedde i siste halvdel av boka, selv om det også her ble lurt inn noen litt vel hastige tilleggssaker som ble løst "på en halvtime"...
Jeg skal gi Ellingsen en sjanse til og lese neste bok om Berner også, og jeg håper den er litt "roligere" enn denne.
 
Denne gir jeg en svak 3'er.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar