onsdag 10. april 2013

Dyp Rød 315 - Helene Uri

 
Forlagets omtale (fra Gyldendal Forlag):
 
«Jeg har et hjerte som lett banker og et underliv som lett fuktes. Jeg blir fort fascinert, forelsket og forført, og fort lei.»
Gina Beck er ofte forelsket, og aller mest i seg selv. Hun går med designerklær til enhver anledning, med den riktige dyprøde og forførende fargen på leppene, og hun har alltid full kontroll. Hun har et ekteskap bak seg, samt et barn som hun elsker like høyt som sitt eget selvbilde.
Så havner hun motvillig under behandling hos en psykolog. Etter hvert som hun åpner seg om sitt forhold til menn, venninner og rivalinner, avdekkes en annen og mørkere historie.
 
 
*
 
 
En veldig spesiell bok fordi den er skrevet som en journal fra timene som Gina har hos psykologen, alt som kommer fram er det hun forteller der, og innimellom gjentar hun spørsmålene som han stiller, og som hun gjør alt for å unngå å svare på...
 
Etter hvert gir hun etter, og det er en trist historie som avdekkes. Jeg hadde litt vanskeligheter med å komme helt inn i denne historien som ligger bak oppførselen hennes, og jeg tror jeg skal lese boka en gang til for å forstå den litt bedre.
 
Gina er kontrollfrik, og jeg lo godt noen ganger i løpet av boka, særlig av det hun fortalte om å løpe på en verdig måte når hun f.eks. skulle nå igjen bussen. Hun satte opp et kamera i stuen og løp på ulike måter forbi for å finne den "beste" måten å løpe på uten å tape ansikt.
 
De små notatbøkene for alt fra spisevaner til klesantrekk var også et morsomt innslag, og jeg tok meg selv i å lure på om det er noen som faktisk føre slike lister i virkeligheten....
 
Alt i alt en bok som er godt skrevet, og jeg gir boka en 4'er.


 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar